Balooning

Balloon construction

Stavba horkovzdušného balónu

Základními stavebními prvky jsou obal, koš, lahve a hořák.

Nejprve pár informací o koši. Ten je umístěn pod obalem a slouží k nesení posádky. Základním nosným rámem jsou dvě ocelové trubky ve tvaru U. Na dně jsou trubky spojeny dřevěnou konstrukcí, na které je umístěná odolná překližková deska. Trubkami vedou ocelová lanka, která se pak karabinou připojují k hořákům. Následně se k těmto karabinám připíná i obal. Koš je vypleten ratanovým proutím. To jednak hezky vypadá, zároveň ratan má ty nejvhodnější vlastnosti, pro které nebyl nahrazen žádným moderním materiálem . Těmi jsou dlouhá životnost, tlumení nárazů a žádné ostré hroty. Po delších protilehlých stranách koše jsou dva otvory – to jsou nášlapky pro nastupování. Vevnitř se nachází láhve s plynem v každém rohu, pevně upevněny speciálními popruhy. Po vnitřním obvodu koše jsou textilní madla, která se používají k přidržování, zejména při přistání. Koš nad sebou nese konstrukci hořáku na 4 flexibilních tyčích, kolem kterých jsou kožené rukávy, které zároveň chrání lanka a hadice. Hadice přivádí palivo z lahví do hořáků, je tedy nesmírně důležité, aby byly chráněny. Hořák je hlavní zdroj tepla v balóně. Je napájen palivem – propanem- a slouží k vytápění celého obalu balónu. Plyn v lahvích je sice zkapalněn, prostupováním hořákem se transformuje na plyn, který po smísení se vzduchem hoří a vzniká výkonný plamen, bez kterého bychom nelétali.

Nejdůležitější částí je obal. Látka je speciálně vyrobená, její hlavní vlastnost je neprodyšnost. Teplý vzduch je v ní uzavřen a téměř neuniká. Postupně však vnitřek chladne, proto ho musíme dotápět. V horní části je tzv. paraventil. To je část obalu, která se dá částečně odepnout. Tím vzniká mezera, kterou uniká teplý vzduch a balón klesá (slouží hlavně při přistání). Paraventil je ovládán červeným lanem vedoucím do koše.

V koši by měl mít pilot také základní povinnou výbavu – hlavně zápalky. Dále vysílačku pro komunikaci s okolními letišti a výškoměr. V koši se také veze manévrovacíí lano, které se dle potřeby hodí pozemní posádce a ta balón odtáhne, kam je třeba. Poslední je lékárnička, kterou doufejme, nebude třeba nikdy použít. Na zemi je další podstatná část vybavení ventilátor – větrák, který do balónu nafouká na zemi studený vzduch.